update 2019-04-24
Jak diagnostikovat systém "řízení motoru" - popis a stručný návod

Protože se mě na mail a po telefonu nahromadily dotazy jak diagnostikovat a co dělat když se rožne kontrolka motoru, napsal jsem krátký článek - autor MichalS.
Nejsem na to expert tak se Vám alspoň pokusím poskytnout základní informace...

Za popis diagnostiky NERUČÍM, článek berte jako INFORMATIVNÍ, veškeré testy děláte na VLASTNÍ ZODPOVĚDNOST, ale neměly by jste tomu nic udělat.


"Pár" slov úvodem, základní orientace v problematice
Vaši Celicu ve všech verzích ať se jedná o model s motorm "1.6L 77Kw 4AFE = Celica STi (americké Coupé ST)" nebo "2.0L xxxKw 3SGE/3SGET (Celica Gti, GT4, CarlosS)" nebo varianta s motorem "2.2L 105kw 5SFE" řídí obecně nějaká "řídící jednotka". V automobilovém průmyslu je prakticky jakákoliv krabička "black-box" s více vývody označována jako "řídící jednotka" = ECU = ElectronicControlUnit.

V domácnosti je ECU v ovladači k televizi, v samotné televizi ji je pak hned několik... Zkrátka, pokud někde napíšete "mám problém s ECU" je to naprosto nic neřikající informace - alespoň u současných a starších přetechnizovaných aut, protže zde je ECU "krabiček" poměrně hodně, i když některé obsahují pouze různá relé a nejsou v nich ani základní logické integrované obvody o mikroprocesorech ani nemluvě.
Takže v autě máte třeba ECU od centrálního zamykání, od vyklápění světel, od klimatizace (označována obvykle jako AC-Amplyfier (bavíme se o autech z období první poloviny 90" let)) a další...

V Celice, alespoň u Sti / GTi GT4, je pro řízení motoru použita jedna hlavní řídicí jednotka. Jednotka motoru je označována v automobilové technice jako ECM = Engine Control Module. Pro doplnění - Celici 5g neobsahují z výroby žádné imobilizéry apod., na internetu jsem se akorát dočetl že v nějaké extra-speciální Japonské verzi byl nějaký "extra alarm", ale to v Evropě podle mě nikdo nemá.

Někde je zkratka ECU přeložena jako EngineControlUnit, používejte ale raději zkratku ECM - to je jednoznačné.

Nebudu zde popisovat co jak a proč ECM ovládá, prakticky pro Stíčkaře a GTíčkaře ovládá zapalování = jiskry na svíčkách a vstřikování = dávka paliva do jednotlivých válců. (Co vše dalšího ovládá na GT4 nebo Sainz přesně nevím, ale bude tam i něco s tlakem turba apod...)
Řízení a "regulace" je prováděna na základě naměřených hodnot z čidel a různých dalších stavů (polohy přepínačů, sešlápnutí brzdového pedálu, u automatické převodovky na zvoleném stavu atd.).



Pokusím se vyjmenovat různá čidla a ovládací členy řízené ECM (čelní pohled pod kapotu):

Čidla:
  • čidlo absolutního podtlaku MAP v sacím potrubí - třívývodové - umístění na motorové stěně cca uprostřed - "vzdáleně" podobná funkce jaku má váha vzduchu u jiných aut - velmi důležité
  • teplota okolního vzduchu - dvouvývodové - umístění na vzudchovém filtru
  • teplota chladící kapaliny - dvouvývodové - umístění na vodním potrubí na hlavě vpravo při čelním pohledu
  • lambdasonda - čtyřpinová = 02 signál, zem proti signálu GND, +napájení vyhřívání, -mínus napájení vyhřívání
  • knocksenzor - dvoupinový zezadu na bloku motoru
  • poloha škrtící klapky - čtyřvývodový konektor na černém multipotenciometru
  • snímač otáček resp. natočení sací vačky - hallova sonda v rozdělovači - celkem rozdělovač čtyřpinový
  • čidlo studeného startu = termočasový spínač - připíná "pátý" vstřik - dvouvývodový - umístěn na rozvodu vody

    Ovládané členy:
  • 4 vstřikovače - hlavní vstřiky - dvouvývodové
  • "pátý" vstřik - vstřik pro studený start - dvouvývodové
  • zapalovací modul - ten pak spíná indukční cívku a z ní je jiskra přepínána rozdělovačem na jednotlivé svíčky
  • podtlakový ventyl - ovládání rezonančního sacího potrubí ACIS -ovládá prostřednictvím podtlakové nádoby VacuumTank - dvouvývod zezadu na sacím potrubím zespodu
  • podtlakový ventyl - ovládání regulace tlaku paliva - řídí podle podtlaku a spínání ECM tlak ve vstřikovacím potrubí
  • relé palivového čerpadla - ON/OFF, tlak se reguluje podtlakovým ventylem
  • regulátor volnoběžného vzduchu - tři vývody -zespodu škrtící klapky

    Pro doplnění ostatní čidla která s řízením motoru přímo nesouvisí:
  • tlak oleje - jednovývodový tlakový spínač (u Sti na bloku motoru pod svody vlevo, u Gti na hlave vpravo)
  • množství oleje v olejové vaně (Gti)- dvouvývodový hladinový spínač s malým plovákem
  • termospínač pravého velkého ventylátoru - dvouvývodový - spodní plast chladiče
  • termospínač levého ventylátoru - hlibíkové rozvodové potrubí vody - zezadu - jednovývodové - spíná relé proti -mínus
  • snímač otáček pro otáčkoměr - hallova sonda v rozdělovači - celkem rozdělovač čtyřpinový
  • čidlo ukazatele Economy - třívývodové - umístěné na motorové stěně vlevo
  • čidlo ukazatele teploty chladící kapaliny - jednovývodové - umístěné na rozvodu vody

    U turbín GT4 nebo Sainz je toho ještě o trochu více, u Sti zase méně... viz manuály.

    Neelektrické členy:
  • podtlakový regulátor na servočerpadle - podle tlaku oleje v hydraulice (při otáčení volantem) připouští vzduch z prostoru "před škrtící" klapkou za "škrtící klapku" - zvyšuje tak otáčky při otáčení volantem na volnoběh - kompenzuje tak mírný pokles otáček motoru zatíženého hydraulickým čerpadlem
  • teplotní vzduchový regulátor přepouštění par z nádrže přes aktivný uhlí - umístěný na vodním potrubí zespodu (tělo kovové, vršek plastový modrý s dvěma nátrubky) - reguluje malé množství přisávaného vzduchu za klapku z nádobky aktivního uhlí
  • podtlakový regulátor tlaku paliva ve vstřikovací liště - ovládaný elektroventylem viz. výše
  • bimetalový regulátor = pružina volnoběžného vzduchu - uvnitř škrtící klapky - vyhřívaný vodou pomocnými hadičkami - zastudena zvyšuje otáčky které postupně klesají při zahřátí



    SIGNALIZACE FUNKCE ECM její KONTROLKOU
    Takže, pokud otočíte klíčkem v zapalování do předstartovací polohy, měla by se rožnout žlutá kontrolka motoru umístěna úplně nalevo na přístrojové desce (ve všech modelech). Po nastartování by měla okamžitě zhasnout. Pokud se vyskytně závažná chyba typu "odpojíte KnocSenzor" nebo "odpojíte Lambdasondu" nebo "odpojíte čidlo teploty vody" kontrolka svítí trvale. Pokud se vyskytne "sporadická chyba" tj. např. odpojíte "čidlo chladící kapaliny" ale pak je zase zpět připojíte, kontrolka zhasne. Čili jakmile chybový jev zmizí kontrolka zhasne. V obou případech kdy kontrolka svítí trvale nebo kontrolka se během jízdy rožla a pak zhasla se ona chyba "uloží" do paměti ECM, kde zůstane dokud se nevymaže.
    Pokud nastane velký počet chyb, všechny se uloží do paměti. Paměť se vymaže tak že odpojíte baterku a počkáte cca 2min nebo po tuto dobu pouze vytáhnete pojistku ECM v hlavní pojistkové skříni (vedle baterky).



    ZÁKLADNÍ INFORMACE
    V motorovém prostoru v pravé části blízko k motorové stěně (hned pod motorkem od stěračů) se nachází diagnostická zásuvka. Je šedá s nápisem DIAGNOSIS. Uvnitř jse spousta vývodů = pinů. Dá se odtud měřit napětí na lambdasondě, přivést přímo +plus pól na čerpadlo paliva a tím je nuceně rozběhnout apod...
    Pro nás jsou důležité dva piny a to "TE1" a "E1".


    Vypněte motor, spojte tyto dva piny kouskem drátu a zapněte spínací skříňku do předstartovací polohy. Tím přepnete ECM do diagnostického režimu. To znamená že začne "vyblikávat" chyby prostřednictvím blikání kontrolkym motoru na přístrojové desce.

    Můžete i nastartovat - proč by jste také nemohli a tím se dostanete do speciálního "servisního nastavovacího" režimu. Tento "nastavovací režim" znamená, že ECM nebere v úvahu pro řízení motoru vstupní hodnoty z čidel (ECM nezajímá teplota vody, vzduchu, signály z lambdasondy). ECM pro řízení motoru uvažuje IDEÁLNÍ HODNOTY, to znamená jakoby byl zahřátý motor, jakoby lambdasonda detekovala naprosto optimální směs plynů ve výfukovém potrubí, knock senzor detekuje optimální hodnotu klepání.
    (Pro zajímavost - pokud by jste takto nastartovali studený motor v zimě, měl by asi trochu potíže s chodem protože = je studený což neodpovídá ideálním hodnotám ani se jim to nepřibližuje...

    Servisní nastavovací režim je tedy vhodný pro nastavení volnoběhu - volnoběžným šroubem nebo nastavení předstihu - posunutím rozdělovače a sledováním značky na řemenici proti značkám na rozvodovém krytu blikáním stroboskopem.
    Prostě se projedete autem několik km a zahřejete si motor. Pak motor vypnete, spojíte "TE1" a "E1", nastartujete a ECM vám do toho nekecá. Vklidu si nastavíte volnoběh nebo předstih. Pokud by jste měnili nastavení mimo servisní nastavovací režim, mohlo by se stát že ECM zrovna lehce zvýšila volnoběh díky studené chladící kapalině nebo zrovna detekovala nevhodnou hodnotu lambdasondou. Prostě pokud jste v servisním nastavovacím režimu, ECM motor ovládá podle pevných hodnot a nekecá Vám do toho - nenechá se ovlivnit čidly, můžete nastavit klidně úplně špatnou hodnotu předstihu pro propálení pístů a bude jí to jedno - hodnoty z knocksenzoru ji zajímat nebudou.



    DIAGNOSTIKA PRAKTICKY
    Pokud spojíte "TE1" a "E1" a přepnete spínací skříňku do předstartovací polohy, kontrolka ECM začne vyblikávat chyby. Pokud kontrolka motoru bliká rychle - tedy stále stejně delší dobu (např. 1min), signalizuje tím že ECM žádné chyby v řízení nenašla. Toto bezchybové blikání je velmi rychlé a je pravidelné dokud nevypnete spínací skříňku.

    (pozn.: Nepodstatný detail - V manuálu k motoru se dá zjistit že vyobrazené časy impulsů se trochu liší pro různé jednotky motorů. Odlišnosti jsou v jednotkách setin vyobrazených délek impulsů, jednotky pro motory 3SGET vyblikávají chyby o setinu sekundy kratší dobu... prakticky to ale nepostřehnete :) )

    Pokud je v paměti ECM chyba, je tato chyba signalizována dvojciferným číslem "XY" = "desítky,jednotky" = např. číslo chyby "01" až "99".

    Přesné časy jak, kdy a jakou dobu má bliknout kontrolka motoru rozepisovat nebudu, popíšu to takto:
    První cifra z dvojciferného čísla (desítky) chyby je rozsvěcována delší dobu, poté druhá cifra (jednotková) problikává rychleji.
    Pokud je v systému chyb víc (což se může stát) kontrolka vybliká první chybu, pak čeká "delší dobu" a vybliká další chybu... po vyblikání poslední chyby čeká "ještě déle" a začne vyblikávat chyby od začátku.

    Pokud je v systému chyba v rozsahu 01 až 09, pak kontrolka po dobu trvání desítkové (zde 0, desítky nemáme) cifry nesvítí, pouze jednorázově rychle vybliká jednotkovou cifru.




    POKUD JSTE TO PROČETLI AŽ SEM A NEUSLI, POKRAČUJTE PODLE TYPU MOTORU...

  • Autor: MichalS z Moravy 2008~2022 (Nissanclub, Toyotaklub, 200sx.cz, 7er,...)
    Kontakt: Napište SZ na www.toyotaklub.cz nebo na FB skupině "TOYOTA CELICA CZ (DIY, BAZAR, POKEC...)"






    Reklama Webzdarma:










    ...