Dopisuju průběžně
    Výměna rozvodů na motoru 3SGE 115kW :

Pokusím se zde popsat můj postup při výměně rozvodů a vodní pumpy. Prosím tímto postupem se neřiďtě - dávám to sem pouze z dokumentárních důvodů, přinejmenším se můžete alespoň podívat co a jak se dá při výměně rozvodů udělat.



Celica na dílně


Největším a časově nejnáročnějším krokem pro mě bylo 1. POVOLIT ŠROUB ŘEMENICE, 2. SUNDAT ŘEMENICI, v posledních krocích se objevil menší problém řemenici i nasadit. Musím se přiznat že Celicu jsem měl rozebranou velice rychlě - žádnej problém cca 30min. Na řemenici jsem se ale zasekl neuvěřitelné 3 hodiny.
Prvně jsem se pokoušel řemenici povolt rázovým utahovákem - bezvýsledně, po mnoha a mnoha nejrůznějších nápadů a pokusů jsem odehnul krycí plech který je na převodovce přímo naproti startéru, do otvoru jsem strčil páčidlo a jím jsem zablokoval setrvačník - pak jsem to povolil vpohodě - takže asi tak.
Jak sundat řemenici ? Stahovák samozřejmě nebyl. Povyšrouboval jsem šroub řemenice, do otvorů na ní našrouboval šrouby které oproti hlavnímu šroubu přitlačovaly velké válečkové podložky které jsem někde našel. Šlo to pomalu ale řemenici jsem stáhnul. Nepokoušejte se řemenici "podebírat" páčidlem atp. jinak ulomíte kousek jejího kraje. Malý kousek jsem odlomil cca v délce 1cm

Původní VS. nový řemen - zvenku.

Původní VS. nový řemen - drážkování.

Hydraulický napínač - obsahuje podobný mechanizmus který je obsažen např. v plynových vzpěrách dveří kufru. Z napínače se vysunuje kolík - tlačí na pohyblivou část napínací kladky čímž způsobuje napnutí rozvodového řemenu. Na těle napínače je dírka o průměru cca 1,6mm, tato dírka je i na kolíku který se vysunuje - slouží pro zajištění napínače ve stlačené poloze. Další info:
Napínač údajně stojí nový v Toyotě cca 2000Kč.

Radil jsem se s několika lidmi kteří rozvody již měnili / mění pravidelně, "Pokud se o napínač opřete např. proti podlaze, neměli by jste cítit jeho stlačení - pak se dá snad použít opakovaně".
Takto jsem zkusil napínač stlačit a musím říct že je to bez šance, takže by mohl být OK.

Jak stlačit napínač ? 2 lidé nezávisle na sobě radili velice velice pomalu ve svěráku. Takto jsem tedy postupoval, opravdu jsem napínač stlačoval dlouho. Problém ale je čím ho zajistit.

Dalších pár lidí tvrdí, že do otvoru pasuje vrták průměr 1,5mm. Pokud ho prostrčíte skrz první otvor v tělě + otvor v kolíku + otvor v tělě na druhé straně (na foto je vidě prostrčení pouze prvním otvorem + otvor v kolíku) vrták se prohne ale nezlomí se. Otázkou ale bylo jak vrták ve stísněném prostoru po namontování napínače vytáhnout. Měl jsem strach že se úlomky zapichají do řemenu - vrták jsem zavrhnul.
Slibným nápadem bylo použití malého hřebíku, ale jak ho vytáhnout... Napadlo mě vyrobit maly přípravek který bude podstrčen pod hlavičkou hřebíku s kterým se pomocí kleští hřebík z napínače později vytrhne. Než vyrobit přípravek, našel jsem někde "držák obrazu na zeď" který se k tomu perfektně hodil.
Na následujícím obrázku můžete vidět špatně zajištěný napínač - pouze přes jeden otvor v tělě. Než jsem ho stihnul namontovat ohnul hřebík o cca 3-4mm. Hřebík jsem vyměnil za nový a zasunul jsem ho i do druhého otvoru v napínači. Napínač byl tedy stlačen dostatečně a rozvodový řemen šel vpohodě nasadit. Stlačení napínače je jedna z nejvíce klíčových věcí. Po namontování jsem pak "jednoduše" vytáhl hřebík díky kusu pásoviny kleštěmi ven.

Foto špatně zajištěného "hydraulického" napínače napínací kladky pouze jedním otvorem.

Další pohled, na fotce je dále vidět vlevo Šroub řemenice na kliku.

Zajišťovací hřebík po vytažení - použity velké kleště + zapřel jsem je o páčidlo.

Nasazená sestavená vodní pumpa - horní pohled. Dále jsou zde vidět moje rysky na vačkových kolech.

Nasazená sestavená vodní pumpa - spodní pohled - vše je ještě zamokřeno od vyteklé vody z bloku - pod pumpou však důkladně VYSUŠENO.

Nasazený řemen -1-

Nasazený řemen -2-

Nasazený řemen -3-

Nasazený řemen -4-

Nasazený řemen -5-

Nasazený řemen -6-

Pouze pohled mezi řemeny - již nasazena řemenice na klice, zde je vidět že je ve výchozí pozici "0", ryska na řemenici zvýrazněna bílou barvou.

Kontrola časování výfukové vačky - zde je to vidět perfektně z čelního pohledu - "nejvyšší zub" kola který je označen bílou barvou koresponduje perfektně s výliskem na zadním krycím plechu.

Kontrola časování sací vačky - zde je to obtížnější protože tam není přes AC trubky vůbec vidět a je trochu problém z jakého úhlu se na to podívat. Proto jsem zde udělal vryp do plechu který kryje rozvody zezadu - není to ale na fotce vidět, je to mezi ryskou na vačce a ryskou na krycím plechu - taková jakoby malá bílá tečka, na vlastní oči to bylo vydět pěkně.



Offtopic - má tam být platina, ne tyto...


Autor: MichalS z Moravy 2008~2022 (Nissanclub, Toyotaklub, 200sx.cz, 7er,...)
Kontakt: Napište SZ na www.toyotaklub.cz nebo na FB skupině "TOYOTA CELICA CZ (DIY, BAZAR, POKEC...)"






Reklama Webzdarma:










...