Škrtící klapka a "moje nesmysly kolem ní" - VŠE SI PROSTUDUJTE V MANUÁLU A UDĚLEJTE SI NÁZOR VLASTNÍ:

2019-05-10
Doporučuju: "Rapid prototypes of the valve body": michael-e-ross-bsme.weebly.com
Doporučuju: Popisy a testy funkcí různých ventilů Toyota, emulátory O2 a další speciality: alflash.com.ua/idlet.htm

2019-05-05
Na základě vynikající diskuse na Facebooku jsem provedl názorný test pootevírání volnoběžného přepouštěcího elektroventylu v závislosti na teplotě vodního předehřevu.
Natočení hřídele volnoběžného IAC ventilu (čili jeho pootevření) není řízeno pouze z ECM prostřednictvím elektromagnetů, ale i zkrutem pružinky, která je v těle ventilu a její zkrut je závislý na teplotě tělesa škrtící klapky. V průběhu testu nebyl ventil připojován k elektřině - pootevření je čistě teplotně závislé.


Pokud Vás zajímá jak vypadá hřídel včetně pružinky a jak se na nějaké testy dělá replika IAC ventylu "Rapid prototypes of the valve body", navštivte web: michael-e-ross-bsme.weebly.com
Původní informace:
Funkce / co vyčistit:
Tělo škrtící klapky obsahuje vlastní mechanismus klapky a přepouštěcí elektroventyl volnoběžného vzduchu IAC (idle air control)). Pro důkladné vyčištění IAC doporučuju část elektroventilu demontovat. Pro čištění používám sprej na karburátory, čistič brzd apod.

Autorova domněnka:
Zvýšený volnoběh za studena je logicky důsledkem pootevření přepouštěcího IAC ventylu. Přepouštěcí ventil není ovládán pouze elektricky, ale jeho natočení je dále závislé na zkrutu vratné pružinky. Pružinka mění svoje natočení dle teploty těla klapky, které je vyhřívané vodou.
Protože kolem tohoto "mýtu" a "polopravdy" vznikla diskuse, udělal jsem test s fotkama výše, který jasně ukazuje že ventil regulátoru reaguje i na teplotu hliníkového těla.

Další moje nesmyly:
- Dovedu si představit, že to tam může být i z důvodu "nějaké" kompenzace vychýlení volnoběžného elektroventilu - třeba se jinak chová v zimě/létě.
- NÁMĚT NA TEST - odpojit vodu + připojit externí vodní čidlo aby si ECM myslela že se voda neohřívá a zkusit co to bude dělat.
- Pokud by to fungovalo jak popisuju a byl by odpojen vodní předehřev, klapka se po čase jízdy stejně přes ty hliníky na nějakou teplotu zahřeje a volnoběh tak poklesne částečně důsledkem i té pružiny.
- Současná auta (z mých zkušeností z Nissan servisu) mají škrtící klapky plně elektronicky řízené. Přepouštěcí ventil je na vozidlech od Nissan Micra po Nissan Patrol ovládán čistě z ECM.

Jedinný citlivější senzor je měřič natočení hřídele - měřeno přes potenciometr s více drahami. Se senzorem nemanipulujte, pokud by byl vadný nebo byl v historii demontován, v manuálu nebo i na youtube.com je procedura pro opětovné zkalibrování.


Pokud vše kolem klapky vyčistíte a nastartujete, pravděpodobně se Vám zvedne volnoběh. Vypněte zahřátý motor, propojte piny E1+TE1 v diagnostické zásuvce viz. manuál, nastartujte. Za těchto podmínek dolaďte volnoběh volnoběžným šroubem.

Experimentální klapka - rok asi 2008:
Je z motoru se kterým jsem původně koupil moje auto - motor 3sge 1g nainstalovaný tak že by se to swapem nedalo nazvat - hodně věcí chybělo a šlo to akorát nastartovat... Klapka je zakarbonovaná, navíc nějaký expert demontoval snímač polohy klapky + demontoval i krytku vracecí pružiny volnoběžného ventilu, ECM vracela chybu "chyba polohy klapky" - měřicí deska byla poškozená.




Zde je vidět segment, kterým otáčí elektromechanizmus. Pokud do něj drbnete pinzetou, měl by jakoby "pružit".


Zde protéká vyhřívací voda - A,B.


V potenciometru je pár drah na keramice, které se mezi sebou porovnávají (dvě proto aby ECM dokázala porovnáváním detekovat že je jedna dráha poškozená).


Autor: MichalS z Moravy 2008~2022 (Nissanclub, Toyotaklub, 200sx.cz, 7er,...)
Kontakt: Napište SZ na www.toyotaklub.cz nebo na FB skupině "TOYOTA CELICA CZ (DIY, BAZAR, POKEC...)"






Reklama Webzdarma:










...